Poradnik do Day of Infamy

Czym jest Day of Infamy?

Day of Infamy jest taktyczną strzelanką osadzoną w czasach drugiej wojny światowej.
Gra pochodzi od studia New World Interactive, które być może znacie z Insurgency. Omawiana pozycja zaczęła swój żywot jako mod do Insurgency jednak cieszył się on takim zainteresowaniem że twórcy postanowili rozwinąć projekt do pełnoprawnego moda dodając, między innymi, nowe mechaniki, bronie oraz mapy.

 

Rodzaje gry

W grze dostępne są trzy rodzaje rozgrywki:

Practice

Tryb dla jednego gracza, w którym walczymy z botami przeciwko botom.

W menu trybu jednoosobowego wybieramy mapę, na której chcemy zagrać, poziom trudności botów, liczbę żyć, stronę konfliktu oraz scenariusz gry.
Wybrana liczba żyć jest ważna ponieważ po naszej śmierci, jeżeli nie mamy już zapasowych odrodzeń, runda kończy się przegraną. Za wykonanie każdego celu misji otrzymujemy jedno odrodzenie.
Warto zaznaczyć że za grę w trybie jednoosobowym nie otrzymujemy osiągnięć Steam oraz punktów doświadczenia.

 

Cooperative

W trybie kooperacji gracze, czasem z pomocą botów, zmierzą się przeciwko botom.

Tutaj wybieramy tylko poziom trudności oraz frakcję, którą chcemy grać.
Serwer w trybie kooperacji są podzielone na kampanie dla każdej ze stron konfliktu. Na przykład na serwerze z amerykańską kampanią nie zagramy Niemcami a jedynie Amerykanami.
W tym trybie ważna jest współpraca, jeśli wszyscy gracze umrą runda jest przegrana.

 

Multiplayer

Tryb wieloosobowy, esencja tej gry, jak pewnie się domyślacie tutaj walczymy z prawdziwymi ludźmi przeciw innym prawdziwym ludziom.

W trybie wieloosobowym mamy do wybory trzy typy meczy:

  • Casual with bots – tryb przeznaczony dla graczy casualowych, w których z pomocą botów, zmierzą się z innymi graczami.
  • Battles – duże bitwy piechoty w trybach gry takich jak inwazja czy ofensywa.
  • Special Assignments – mniejsze starcia ze ściśle ograniczoną liczbą żyć oraz szybszą akcją.

 

Tryby gry

W grze występują różne tryby gry, od małych walk 8 na 8 po duże ofensywy, w których udział bierze do 32 graczy. W tym rozdziale postaram się przybliżyć wam wszystkie.

 

Offensive

– w tym trybie drużyna atakująca musi zdobyć po kolei 3 punkty kontrolne a na koniec zniszczyć 4. Zazwyczaj jest to radiostacja, którą można zniszczyć strzałem z broni ręcznej. W drużynie atakującej zabici odradzają się po upłynięciu określonego czasu a drużyna broniąca musi odradzać swoich ludzi przez pójście na spawna. Drużyna broniąca posiada 15 odrodzeń na całą rozgrywkę, atakująca natomiast 5 lecz po zdobyciu kolejnego punktu kontrolnego otrzymuje ona dodatkowych 5 odrodzeń.

Invasion

– tryb ten działa na takich samych zasadach co tryb Offensive lecz różnią się one liczbą odrodzeń dla poszczególnych drużyn. Jest to 30 dla obrońców i 15 dla atakujących, przy czym nadal drużyna atakująca otrzymuje 5 odrodzeń za każdy przejęty punkt.

Frontline

– Obie drużyny zaczynają z jednym punktem kontrolnym oraz jedną radiostacją. Środkowy punkt na mapie pozostaje niczyj. Wygrywa drużyna, która zajmie wszystkie punkty i zniszczy radiostację wroga.

Liberation

– Na początek obie drużyny otrzymują po jednym punkcie kontrolnym a na środku mapy kolejny punkt jest niczyj. Wygrywa drużyna, która zdobędzie wszystkie punkty.

Intel

– celem drużyny atakującej jest przeniesienie tajnych dokumentów z punktu A do punktu B a obrońcy muszą nie dopuścić do tego.

Sabotage

– Drużyna broniąca musi nie dopuścić do zniszczenia zbiorników z paliwem oraz broni przeciwlotniczej. Drużyna atakująca musi znaleźć i zniszczyć te cele.

Raid

– tryb kooperacyjny, w którym gracze muszę znaleźć i zniszczyć ważne cele strategiczne.

Entrenchment

– w tym trybie grupa graczy musi bronić punktów kontrolnych przed hordami botów.

Stronghold

– drużyna graczy musi zająć wszystkie punkty kontrolne bronione przez boty.

 

 

Klasy postaci

W grze wybieramy jedną z 3 stron konfliktu (Werhmacht, armia amerykańska oraz armia angielska) każda z tych frakcji posiada jednakowe klasy postaci różniące się od siebie mundurem i wyposażeniem

Oficer

Oficer jest najważniejszą klasą w grze,

posiada możliwość wezwania wsparcia z powietrza takiego jak zasłona dymna czy ostrzał artylerii, który, użyty w dobrym momencie, może przechylić szalę zwycięstwa. Sądzę że na początku przygody z grą lepiej jest nie używać tej klasy choć w sytuacji kiedy nikt tej klasy nie wziął i wtedy trzeba zdecydowanie ją wykorzystać.

Radiooperator

Oficer bez radia nie może wezwać wsparcia,

dlatego radiooperator jest równie ważny.
Klasa ta zawsze ma ze sobą radiostację i ważne jest aby ciągle być przy oficerze, oficer bez radia jest bezwartościowy, więc jeżeli nie lubisz biegać wciąż za kimś i wolisz iść swoją drogą, zostaw tę klasę komuś innemu. Warto zaznaczyć że radio przyśpiesza przejmowanie punktu kontrolnego.

Strzelec

Co nam po oficerach i radiach jeżeli nie ma komu ginąć walcząc o wyznaczone przez generała cele?

Klasa zwykłego szarego żołnierza, posiada podstawowy karabin danej frakcji oraz ma zwiększoną staminę.

Szturmowiec

Tam gdzie nie sprawdzi się karabin musi zadziałać pistolet maszynowy.

Jak sama nazwa wskazuje klasa ta przeznaczona jest do walki na mniejszych dystansach oraz szturmowania pozycji. Ma dostęp do pistoletów maszynowych oraz granatów odłamkowym. Cechą specjalną tej klasy jest zwiększona szybkość poruszania.

Wsparcie

Co to za oddział bez LKM?

I właśnie tą lukę wypełnia ta klasa, posiada lekki karabin maszynowy. Bardzo przydatne do wspierania kolegów oraz ostrzeliwania wrogich pozycji. Klasa ta ma więcej amunicji niż inne.

Miotacz ognia

Przyznajcie się, tylko po to kupiliście tę grę:)

Chyba nie muszę tłumaczyć dlaczego ta klasa jest najlepsza na świecie, nie ma nic lepszego niż płonący wróg:)

Inżynier

Kiedy trzeba coś wysadzić…

… z pomocą przychodzi nam inżynier! To właśnie on ma dostęp do granatników przeciwpancernych oraz ładunków wybuchowych. Idealny do niszczenia okopanych pozycji wroga oraz wymagany do niszczenia niektórych celów. Cechą specjalną jest zwiększona ładowność postaci.

Strzelec ciężkiego karabinu maszynowego

LKM level up

Zastosowanie strzelca ckm jest dość szerokie, można go użyć do wsparcia natarcia albo obrony pozycji jednak trzeba pamiętać że nie może on celować jeżeli broń nie jest rozstawiona na dwójnogu.

 

Snajper

Tam gdzie trzeba precyzji pojawia się snajper.

Ta klasa posiada podstawowy karabin jednak z dodaną lunetą, pistolet oraz granaty dymne. Snajper jest dobry do usuwania „niewygodnych” żołnierzy wroga. Specjalną cechą tej klasy jest możliwość wstrzymania na dłużej oddechu.

 

 

Jednostki do oblokowania

Po wejściu na serwer wybierając drużynę, którą chcecie zagrać dostajecie też możliwość wybrania konkretnej historycznej jednostki. W tej części poradnika zamierzam omówić właśnie te jednostki.

W grze możemy odblokować różne jednostki historyczne należące do poszczególnych frakcji. Używanie tych jednostek zmienia jedynie wygląd poszczególnych klas postaci, na związany z daną jednostką, oraz głosy postaci na inne.

Podstawowa jednostka Armii Stanów Zjednoczonych.

82 Dywizja Powietrznodesantowa.

 

Przez pierwsze pięć rang jednostki odblokowujemy w połowie rangi, w następnych pięciu po przekroczeniu jednej-trzeciej oraz dwóch-trzecich rangi.
Odblokowane jednostki pojawiają się w naszym ekwipunku na Steam reprezentowane przez odpowiednie odznaki. Od jakiegoś czasu można handlować zdobytymi jednostkami, kupując je bezpośrednio od dewelopera, za dość dużą cenę, albo na rynku Steam.

 

Rangi

W Day of Infamy funkcjonuje system rang, który postaram się opisać w tym dziale.

Podczas rozgrywki zdobywasz punkty doświadczenia, które po rundzie zostają dodane do Twojego poziomu doświadczenia, po zdobyciu ich odpowiedniej ilości otrzymujesz awans.
Rangi wyświetlają się przy Twoim nicku w tabeli wyników oraz na ekranie obserwatora. Po tym jaką ktoś ma rangę można ocenić czy jest on doświadczony w tę grę czy też nie.
Każda ranga ma swoje oznaczenie, odmienne dla każdej frakcji, to zwykle ono reprezentuję twój poziom w tabeli wyników a także na ramieniu Twojej postaci.
Na ten moment rang jest 10, po odblokowaniu wszystkich Twoja ranga zostanie zresetowana a do nowej otrzymasz gwiazdę oznaczającą, którą turę już robisz.

Lista dostępnych rang.

 

 

Co odblokowują osiągnięcia?

W Day of Infamy warto zwrócić uwagę na niektóre osiągnięcia gdyż zdobycie ich odblokowuje nam dostęp do nowej zawartości.

Osiągnięcia te możemy podzielić na dwie kategorie:

1 Skiny do karabinów

Osiągnięcie Deadeye 4 odblokowuje szmatę maskującą do poszczególnych karabinów.
Żeby otrzymać takową należy najpierw oddać z danej broni 200 strzałów w głowę.

Przykład Karabiniera 98K ze szmatą maskującą z osiągnięcia K98 Deadeye 4.

 

Osiągnięcie Veteran 4 odblokowuje skin Veteran do konkretnej broni.
Żeby otrzymać tenże skin należy zabić z danej broni 800 ludzi.

Przykład Karabiniera 98K ze skinem Veteran z osiągnięcia K98 Veteran 4.

Modele 3D poszczególnych skinów: https://sketchfab.com/models/6a03ce33bafd423c861b6c19a59c60a9

 

2 Nowa broń biała

Odblokowując niżej wymienione osiągnięcia można otrzymać dostęp do nowej broni białej takiej jak saperka czy inny nóż.

Osiągnięcia:
„Can Ya Dig It” – odblokowuje amerykańską saperkę.
„In The Trenches” – odblokowuje angielską saperkę.
„Road Works” – odblokowuje niemiecką saperkę.
„Knuckle Sandwich” – odblokowuje kastet dla amerykanów.
„Lumberjack” – odblokowuje siekierę dla anglików.
„Newton’s Law” – odblokowuje niemiecki nóż.
„Shanghaied” odblokowuje angielski nóż szturmowy.

Żeby zdobyć dane osiągnięcie należy zabić podaną ilość osób bronią podaną w osiągnięciu.

Modele 3D poszczególnych broni: https://sketchfab.com/models/52edb0d210694ab9a7264977924ed0e0

 

Ulepszenia do broni

W grze dostępne są różne ulepszenia do broni, które postaram się Wam teraz przedstawić.

Zacznijmy od najbardziej podstawowego, pasa nośnego.

Ten oto wynalazek pozwala nam na szybszą zmianę broni.

Łódka do naboi

bardzo przydatne kawałek metalu spajający ze sobą kilka naboi karabinowych. To ulepszenie jest przeznaczone tylko dla karabinów czterotaktowych i jest bardzo przydatne gdyż ładowanie takiego karabinu pojedynczo zakrawa o masochizm.
Do tego istnieje jeszcze szybko-ładowarka do rewolweru, która pozwala załadować wszystkie naboje naraz.

 

Przyśpieszenie przeładowania

ulepszenie, które można zakupić też tylko do karabinu czterotaktowego pozwala na szybsze przeładowanie go. Bardzo przydatne przy walce tym typem oręża.

 

Dwójnóg

chyba nie muszę tłumaczyć że stabilizuje karabin przy strzelaniu. Co ciekawe większość karabinów maszynowych ma go wbudowany i tylko BAR daje możliwość nie użycia go.

 

Luneta

tutaj też chyba nie wymaga to komentarza lecz zaznaczę że są dostępne dwa rodzaje lunet, z przybliżeniem 7x oraz 4x.

 

 

O walce bagnetem słów kilka

Bagnet jako broń jest Wam pewnie dobrze znany więc zamiast opowiadać czym jest, powiem jak nim walczyć w Day of Infamy!

 

Bagnet jest bardziej dodatkiem do broni niżeli samą bronią aczkolwiek jest to dodatek bardzo przydatny gdyż zwiększa on nasze możliwości bojowe. Zamienia on bowiem cios kolbą na cios bagnetem co jest dużo lepsze i skuteczniejsze. Moc ataku bagnetem możemy zwiększyć przytrzymując przycisk ataku takowym, dzięki temu będziemy mogli zabić przeciwnika tylko jednym dźgnięciem.
Co do samego wykorzystania w grze nie jest ono bardzo duże lecz czasem pozwala uratować sobie życie. Pamiętam nie jedną sytuację gdy po krótkiej wymianie ognia z przeciwnikiem, po tym jak on schował się by przeładować, pobiegłem na niego szarżą i unieszkodliwiłem.
Co by nie mówić o korzyściach bojowych bagnetu, powiedzmy szczerze, zabicie kogoś nim sprawia po prostu ogromną frajdę:)

Kilka porad na początek

Po teorii przyszedł czas na praktykę i parę porad z nią związanych.

– Jak wezwać wsparcie z powietrza? To bardzo proste! Wystarczy tylko, jako oficer, wezwać do siebie radiooperatora, najlepiej używając komendy głosowej, a potem wziąć lornetkę, przycelować i przytrzymując przycisk ataku wybrać typ wsparcia.

– Na początku ważne jest aby nauczyć się jak wyglądają mapy. Tylko wtedy będziesz mógł dobrze ogarnąć pole bitwy i wygrać. Najlepiej na początku swojej przygody z grą pograć w trybie kooperacji gdzie najłatwiej będzie nauczyć się konstrukcji map.

– W Day of Infamy nie liczy się to czy zabijesz 100 czy 10 ludzi, liczy się wykonanie celu. Najwięcej punktów w grze otrzymuje się za przejmowanie, bądź niszczenie, punktów kontrolnych.

– Ważne jest aby dobierać broń do dystansu na jakim toczy się walka. Karabin czterotaktowy nie sprawdzi się w zamkniętych pomieszczeniach tak dobrze jak pistolet maszynowy, jednak dobrym kompromisem jest na przykład pistolet.

– Maskowanie jest bardzo ważne, to dzięki niemu mamy pewność że wróg będzie miał większy problem z wykryciem nas. Najważniejszy jest bezruch, zaraz potem jest odpowiedni dobór pozycji oraz ustawienie się tak aby nie wystawać ponad glebę. Co jak co ale nawet najładniej pomalowany hełm widać jeżeli z pola wystaję jakiś odwrócony garnek.

– Podstawową zasadą jest aby strzelać tylko wtedy gdy ma się pewność trafienia. Pozwoli to uniknąć niepotrzebnego wykrycia oraz uchroni przed marnowaniem cennej amunicji.

– Granaty dymne, bez nich mecze na niektórych mapach są wręcz nie do wygrania. Zasłona dymna jest ważna zwłaszcza gdy przeciwnik ma okopane pozycję i musisz do nich podejść, wtedy dym, który zasłoni Cię przed ostrzałem z ckm jest wręcz nie oceniony.

 

Co dalej

Po przeczytaniu poradnika oraz zdobyciu podstawowych umiejętności czas znaleźć kompanów do gry! Granie samemu nie sprawia takiej frajdy jak grupowe, ultra taktyczne, manewry:)
Jeżeli szukasz odpowiednich do gry ludzi zajrzyj na stronę klanu PRS[prsclan.com.pl] albo zagadaj do nas na Team Speaku ts.prsclan.pl

A tak na koniec proszę o zostawienie komentarza z Waszą opinią czy uwagą.

Poradnik zamierzam aktualizować wraz z rozwojem gry.

Dodaj komentarz